سرگذشت پارس خودرو

شرکت پارس خودرو، یک کمپانی  خودروسازی ایرانی می باشد ، که امروزه  در حیطه  فروش و مونتاژ چند نسخه محدود از کمپانی های  خودروسازی نیسان ،

رنو وبرلیانس آتو چین کار  می‌کند.

کمپانی پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ به عنوان یک کمپانی  تولیدی و بازرگانی در حیطه خودروهای جیپ فعالیتش  را شروع نمود و از آن موقع تا الان شروع  به تولید

و مونتاژ انواع اتوموبیل های سواری و دو دیفرانسیل در ایران کرده است.

کمپانی سایپا با در اختیار داشتن ۸۵٪ درصد از سهام شرکت پارس خودرو، بزرگترین سهام‌دار آن به‌ حساب می‌آید. قسمتی  از سهام پارس خودرو هم در بازار

بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌ گردد .

کمپانی پارس خودرو در سال ۱۳۳۵، به شماره ثبت ۵۲۷۲ و با نام کمپانی  «جیپ» تأسیس گردید  و با واردات و فروش خودروهای  جیپ ویلیز و قطعات یدکی

آن کار  خود را آغاز نمود .

کمپانی  در سال ۱۳۳۸ بعد از ساخت  کارخانه در جاده مخصوص کرج (محل الان شرکت )، مونتاژ گونه های مختلف اتوموبیل  جیپ را در ایران شروع کرد  در سال

۱۳۴۵ در پی ساخت  سالن‌های پرس و تولید  قطعات و توسعه عملیات، تولید خودروهای  آریا و شاهین (رامبلر) به خودروهای  قبلی اضافه شد .

در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۴ کمپانی  «موتور جک (سهامی خاص)» به شماره ثبت ۱۶۸۳۲ تأسیس شد  و همه  دارایی‌ها و تعهدات کمپانی  جیپ به این

کمپانی انتقال یافت .

 

اسم کمپانی  در تاریخ ۱۳۵۲/۰۲/۰۸ بر اساس  مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده به «کمپانی جنرال موتورز ایران (سهامی خاص)»، در سال ۱۳۵۹ به «خودروسازی

ایران» و  نهایتادر همان سال به «پارس خودرو» تغییر پیدا کرد .

کمپانی  پارس خودرو بر طبق  صورتجلسه مجمع فوق‌العاده مورخ ۱۳۷۱/۰۱/۲۶ و به استناد ماده ۲۷۸ قانون اصلاح، بخشی از قانون تجارت، از «سهامی خاص» به

«سهامی عام» مبدل شد  و اساسنامه جدید کمپانی  مشتمل بر ۸۰ ماده و ۱۵ تبصره مورد تصویب قرار گرفت.

دراخرای  سال ۱۳۷۸ و به دنبال  عرضه سهام کمپانی  در بازار بورس، کمپانی  سایپا ۵۱ درصد از سهام کمپانی  را خریداری کرد  و با این وقوع  این کمپانی از

شمول کمپانی های  دولتی خارج شد . در سال ۸۲، ۳۴درصد دیگر از سهام کمپانی به وسیله  کمپانی  سایپا خریداری گردید

 

تولیدات:

در نخست شرکت  پارس خودرو خودروهای رامبلر و جنرال موتورز را تحت لیسانس کمپانی های اصلی تولید می‌کرد. نخستین اتوموبیل تولیدگشته به وسیله  این

کمپانی  آریا شاهین بود که در سال ۱۹۶۷ میلادی طبق  اتوموبیل های  تولید رامبلر تولید گردید . این کمپانی  همچنین اتوموبیل  جیپ را تحت لیسانس

کمپانی  اصلی تولید کرد.

در سال ۱۹۷۲ میلادی بعد از این که پارس خودرو جزئی از جنرال موتورز گردید به جنرال موتورز ایران تغییر اسم داد  و تولیداتوموبیل های  اپل را با علامت تجاری

شورلت در ایران شروع نمود . این اتوموبیل  با موتورهای ۲٫۵ و ۲٫۸ لیتری تولید می گشت . به انضمام این یک مدل بیوک و کادیلاک و یک مدل شورلت به نام

شورلت نوا همراه با یک وانت شورلت ساخته شد . این تولیدات تا سال ۱۳۶۱ شمسی که دولت جمهوری اسلامی ایران کمپانی  را وادار به قطع رابطه با جنرال

موتورز کرد تداوم یافت .

بعد  از این پارس خودرو ساخت نیسان پاترول را تحت لیسانس کمپانی  نیسان شروع نمود . همچنین کمپانی  پارس خودرو خط تولید رنو ۵ را از شرکت سایپا

خریدارید  و شروع به تولید اتوموبیل های  سپند I و سپند II کرد  که در حقیقت  نسخه‌های تغییر یافته رنو ۵ به شمار می آمدند .

در سال ۲۰۰۰ مقدار ۵۱ درصد از سهام کمپانی  پارس خودرو به وسیله سایپا خریداری گردید . خودروی  بعدی پارس خودرو پی‌کی بود  که با ترکیب موتور پراید و

بدنه رنو ۵ تولید می‌ گشت . با توجه به این که فاصله چرخ‌های پراید بیشتر از رنو ۵ بود چرخ‌های پی کی بیرون  از بدنه آن قرار می‌گرفت. تولید این خودرو متوقف

گردیده  است.

در سال ۲۰۰۸ و در اوج بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹، این کمپانی یک بار دیگر مذاکراتی را با کمپانی جنرال موتورز برای خرید برند پونتیاک شروع نمود . جنرال موتورز

تصمیم  داشت با فروش این برند خود را از ورشکستگی رهایی دهد ، ولی این مذاکرات به خاطر پیچیدگی روابط ایران و آمریکا، با وجود به دست

آوردن  امتیازات قابل توجه به وسیله پارس خودرو به نتیجه نرسید.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید