ون هایس | VAN HIACE

از ورود اولین ون های چینی نارون و دلیکا به ناوگان تاکسیرانی کشور نزدیک  به ده سال گذشته است  و بیشتر  ما تجربه نه چندان خوشایند سواری با این خودروها را داشته ایم ولی هم اکنون وقت ان شده است .که پارس خودرو کپی چینی تویوتا هایس را به ناوگان تاکسیرانیبدهد .

رضا تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا در رابطه با این خودروها بیان داشته است : تصمیم  جدی در تامین خودروهای لوکس و با کیفیت برای  نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری کشور به منظور توسعه رفاه شهروندان وجود دارد و در این راستا برای خودروی ون هایس محصول جدید شرکت پارس خودرو مجوز شماره گذاری به عنوان تاکسی برای ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور دریافت گردیده است.

وی مشخصات فنی این ون چینی هایس مونتاژی در پارس خودرو را اینگونه شرح داد: این خودرو علاوه بر بهره مندی از موتور و گیربکس پیشرفته دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ ، سیستم ترمز EBD و ABS  ، ظرفیت ۱۳ نفره، سیستم تهویه مطبوع و خدمات پس از فروش گسترده در سراسر کشور ویژه تاکسی، با گارانتی ۵ ساله یا پیمایش ۱۵۰۰۰۰ کیلومتری تولید می شود.

طبق بررسی های دیجیاتو، این خودرو که در واقع تولید کمپانی چینی “برلیانس” می باشد، توسط کمپانی پارس خودرو مونتاژ و عرضه می شود و طبق گفته های معاون بازاریابی و فروش سایپا، تاچن وقت دیگرما  شاهد تحویل این خودرو به عنوان تاکسی خواهیم بود.

ون هایس برلیانس دارای دو پیشرانه ۲٫۷ و ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر است که به ترتیب ۱۶۳ و ۱۳۲ اسب بخار قدرت تولید می کنند و با توجه به گیربکس ۵ سرعته، وزن ۲۱۲۵ کیلو گرمی و قدرت پیشرانه نمی توان انتظار خودرویی با  شتاب و سریع را از ون هایس داشته باشیم. حداکثر سرعت درج شده در کاتالوگ ۱۵۰ کیلومتر در ساعت است که با وجود ترافیک تهران آنچنان به درد راننده این خودرو نخواهد خورد .

از تجهیزات ون هایس می توان به : ایربگ برای راننده و سرنشینان جلو، سیستم تهویه دستی برای جلو و مسافرین عقب، گرمکن عقب، کمربند ایمنی سه نقطه ای، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و غیره اشاره نمود.

رضا تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا در مورد قیمت این خودرواظهار داشت : ۶۰ درصد مبلغ خودرو به عنوان تسهیلات با بازپرداخت ۴۸ ماهه و نرخ تسهیلات ۱۸ درصد از جمله شرایط ویژه خرید جهت رفاه حال تاکسی داران می باشد ، با این حال قیمت نهایی این محصول هنوز از سوی سایپا یا پارس خودرو اعلام نشده است.

 

حال باید ببینیم جایگزینی این خودروها می توان از بار ترافیکی شهر تهران وهمراه با آن از آلودگی هوا کاست و آیا این خودروی کپی هایس می تواند مورد توجه رانندگان تاکسی قرار بگیرد، یا مانند ون های دلیکا نارضایتی رانندگان زحمت کش را به دنبال دارد؟.

چندی قبل، محصول دیگری از سایپا به عنوان اس ۳۰۰ با نام چینی زوتی Z300 نیز مجوز ورود به ناوگان تاکسی رانی را دریافت کرده بود. تمام این موارد درحالیست که تاکسی رانی در ماه های پایانی سال گذشته تمایل خود برای همکاری با بخش خصوصی و استفاده از تاکسی های مدرن و پاک تویوتا کمری هیبرید و رنو فلوئنس را ابراز کرده بود.

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید